India 2013 – Verslag

Do – 28-11-13 Eindhoven – Antwerpen – Schiphol – Delhi
6:10 We vertrekken vanuit Eindhoven richting Antwerpen. Jan en Riky pikken ons op. Na een korte file voor Antwerpen en een falende TomTom, ja we houden het spannend, zijn we afgezet met de auto op Antwerpen centraal. Even de tickets oppikken en een Speculaas latte koffie bij Starbucks (€5,50). Vervolgens, na wat nodige wachttijd dodende humor op het perron, stappen we in de thalys richting Schiphol. Na 30 min zijn we al in Rotterdam, en weer 30 min verder zijn we al op Schiphol. Ideaal die thalys.

Waarom we via Antwerpen reizen? Simpel, op deze manier was onze vliegreis €100,- goedkoper. Dit heeft iets met vluchthavenbelasting te maken en het aantrekken van reizigers voor Schiphol vanaf Antwerpen. Vervolgens zitten we in hetzelfde vliegtuig als die we hadden gehad als we rechtstreeks naar Schiphol waren gegaan.

10:30 Eenmaal op Schiphol hebben we onze vliegtickets opgepikt en bagage ingecheckt. Hiervoor moesten we wel nog even in de rij staan, want onze tickets moesten eerst vrijgegeven worden na het laten zien van een afgestempeld treinkaartje. Een aantal mensen welke naar Peking moesten snapte niet wat het idee van netjes op je beurt wachten betekende en werden nog even op hun plaats gewezen door een vriendelijke meneer. Voor Angela shopten we nog even portemonnee, and of we go! Vliegtuig in… Meer vanuit India (als we ergens internet hebben)

Vr – 29-11-13 New Delhi – Durgapur
Na de nodige films in het vliegtuig landen we in Delhi. De geur van India komt je direct als het vliegtuig geland is al tegemoet. Het is niet echt stank te noemen, meer een tipische geur. Niet vervelend.
Na even wachten op de koffers kunnen we op zoek naar onze airport pickup. We zien hem even niet staan, en net als we ons hotel willen gaan bellen zien we een enthousiaste indier een bordje omhoog houden met de naam Vogelsangs erop. Wij blij, volgende missie geslaagd. Op naar het hotel.

In het centrum aangekomen gaan we direct naar ons bedje toe in een prima hotelkamer. Simpel maar schoon. Overigens als je er net aankomt door de straten van Delhi denk je wel even, jemig waar zijn we nu weer terecht gekomen. Gezien we allebei al eens in India zijn geweest schrikken we hier niet van…

Na een korte nacht (we waren pas rond half 4 in ons hotel) zijn we op het dak van nog een gebouw wat bij ons hotel hoort gaan eten. Prima ontbijt. Daarna nog even pinnen een rondje gelopen en alweer klaar om uit te checken.

We laten onze spullen in het hotel achter en gaan nog even de stad verkennen, richting station en de 10 tallen winkeltjes. In Delhi zijn de indiers wel gewend aan toeristen, sommige weten ook een correcte “hoe gaat het?” Uit te spreken. En eentje had ook kennissen in Nijmegen. Grappig, maar als je niet oplet proberen ze intussen wel, bij wijze van spreken, hun schoonmoeder aan je te verkopen. We kopen wat in een winkel waar een Indiase propper ons naartoe leidt. We lopen vrolijk mee en kopen wat. Daarna eten we nog wat in een restaurantje. Heerlijk eten overigens.

We pakken rond 14:45 een veelste dure tuktuk naar het station (einde vd straat) en zoeken onze trein op. De trein staat er al, en na wat speurwerk vinden we ook de wagon waar onze naam op staat geplakt op een lijst. Lekker naar ons eigen plekje dachten we… Een familie zit in 2 cabines verdeeld en vraagt aan ons of we willen ruilen, al hadden we weinig keus, dus dit deden we om hen te helpen. Voor ons hield dit wel in dat we nu boven moesten slapen ipv de geboekte banken beneden. (Een cabine bestaat uit 6 slaapplaatsen, 2 boven elkaar aan iedere kant + nog 2 boven elkaar aan de kant van het gangpad. Ze staan allemaal in open verbinding met elkaar. Ac 2 tier). Doordat we bij een deur zitten zijn er in het gangpad geen banken, dus we zitten met zijn vieren.

Een gepensioneerd stel reist de hele route met ons mee. Zij moeten naar Kolkata. De man heeft vroeger zelf als monteur bij de spoorwegen gewerkt en verteld dat er wel 1,500.000 mensen werken. We kletsen over ditjes en datjes. Ook mogen we wat snacks van ze eten welke ze thuis hebben bereid. Rond 20:00 krijgen we ons avondeten en daarna gaan we slapen. Goed moe van het reizen en kort slapen tot nu toe…

Za – 30-11-13 Durgapur
Na een lange nacht, maw we hebben beide prima kunnen slapen in de trein, worden we wakker. De trein dendert vrolijk verder. Een ontbijt hebben we niet echt dus we besluiten om een stukje cake te pakken. Die hebben we uit Delhi meegenomen voor tussendoor, of zoals nu als ontbijt. We hebben allebei eigenlijk niet echt honger.

Voordat we het in de gaten hebben is het alweer lunchtijd en zijn we vlak daarna 3:11 in Durgapur. We nemen snel afscheid van onze reisgenoten en stormen de trein uit. Na een stukje lopen over het perron roept Sandip ons. Super 2e missie ook geslaagd. Sandip is de directeur van het nieuwe weeshuis in India. Hij heeft 2 jongens bij zich waarvan Erik er nog 1 herkend van 6 jaar geleden. Hij was toen 6 en nu 12. Grappig. Dit manneke kijkt dan trots tegen je op. Heel leuk om te zien weer. Sandip neemt ons mee naar het gastenverblijf in Malandighi. We bekijken het complex wat hij intussen met geld uit NL en DK heeft weten te realiseren. Daarna drinken we samen een biertje en praten wat over het oude en nieuwe project. Hij moet rond 7 uur weer gaan. Sandip woont zelf samen met zijn gezin een dorp verderop.

Pampa is er ook. Pampa zat vroeger in het oude weeshuis en zorgde daar later zelf voor de kleintjes. Inmiddels is ze zelf 28 en zorgt nog steeds voor iedereen. Ze kookt avondeten voor ons. Kippensoep en bloemkool met aardappels, maar dan geheel op Indiase wijze. Erg lekker.

Na 9 uur bezoeken we nog even de gemeenschappelijke zaal. Hier zitten de oudsten uit het camp nu te eten. Daarna gaat de leiding eten, waar we bij aanschuiven. We praten wederom over wat verschillen tussen NL en IN. Ook leren we nog wat simpel bengaals. 1 man gelooft niet dat Erik nog wat Bengaals kent. Pech voor hem, want Erik bewijst het tegendeel. Daar hebben we dan even met zijn allen lol om. Kort daarna gaan we slapen. Alle kinderen zijn inmddels of al in bed of vertrekken ook die kant op. Het is examentijd, daarom zijn we pas na 9 uur hun kant op gegaan, zodat ze eerst rustig, zonder onze afleiding/aanwezigheid, kunnen studeren.

Zo – 01-12-13 Durgapur
We staan om 5:45 op om bij het ochtendgebed aanwezig te kunnen zijn. Alle kinderen die op dit moment aanwezig zijn (ongeveer 86) gaan in 4 rijen opgesteld staan. Na een minuut stilte worden er verschillen de liedjes gezongen. AangeIen het zondag is wordt het volkslied gezongen.

Na het ochtendgebed laten sommige kinderen en 1 man sojol) van hun leiding de groentetuintjes zien. Met trots!!! Alle groepen hebben hun eigen stukje tuin. Ze mogen zelf weten hoe ze deze invullen.

Sommige zijn succesvol in het laten groeien van verschillende gewassen, anderen hebben bijna niets uit de grond gekregen. Het is bijna een competitie om wie het beste zijn tuintje weet te voorzien van volwassen gewassen. Echt een heel leuk en leerzaam proces voor de kinderen. Ze voelen allemaal alsof het hun eigen tuintje is.

We gaan ons even wassen en daarna ontbijten (Fruit met cornflakes en een omelet met kaas). Daarna ga we een rondje lopen door het dorp en een kijkje nemen bij een technisch college in de buurt. Ze leiden er op tot Bachelor degree in architectuur, biotech en engineering. Ze hadden ook IT, maar daar was te weinig animo voor. Het is een privaat college. We kregen er wat eten en een uitgebreide rondleiding. 1 man die er nu als soort verzorger van de studenten werkt, werkte voorheen bij het weeshuis.

Na de tour zijn we voor lunch weer terug gegaan naar de campus van het weeshuis. De lunch was echt goddelijk. De rijst was klaargemaakt door Sandip zelf (de directeur) en de kip en koriander chutney door Pampa en nog een collega (docent Engels). Echt de lekkerste rijst ever!

Inmiddels is het ongeveer 3 uur en het is behoorlijk warm geworden (in de ochtend was het nog erg fris) en we helpen Sandip nog even op de computer met wat kleine dingetjes waar hij zelf niet uit kon komen.

Rond 17:00 vertrekken we richten de stad om wat cadeautjes voor de kinderen te kopen en wat boeken met interessanten zaken voor de kinderen. We hebben een stuk of 10-12 boeken gekocht met mooie (Engelse) verhalen erin en allemaal voorzien van voldoende illustraties. Voor ieder wat wils. En een wereldbol hebben we gekocht. Dat legt wat makkelijker uit waar Nederland ligt ten opzichte van India. Ook komen we stom toevallig ook nog de manager tegen van het college wat we deze middag bezocht hadden. Een aardige vrouw.

Na het ‘shoppen’ gaan we samen met Sandip, Pampa en Karabi uiteten in een restaurant van een Hotel. Erg lekker eten hebben ze er en we hebben het erg gezellig.

Ma – 02-12-13 Durgapur – Kolkata
We beginnen de dag wederom met onze aanwezigheid bij het ochtendgebed. Tot het ontbijt kletsen we wat met Sojol. Sojol is een nieuwe assistent van Sandip en ook begeleid hij een groep kinderen. We gaan bij de puppy’s kijken.

2 rotweilers (Sierra en Darby) hebben ze aangeschaft. Deze gaan als ze groot zijn als waakhonden dienen. Nu zijn ze nog superlief. Ze laten ze over een tijdje trainen door een trainer uit Kolkata. Ze moeten leren wie de baas is en dat de kinderen erbij horen. Na het kletsen rondom de puppy’s gaan we terug naar het gastenverblijf voor ons ontbijt.

Na het ontbijt hebben we niet direct een plan voor de dag, dus besluiten we wat aandacht aan de kinderen te geven. De jongsten hoeven niet naar de kleuterschool. In plaats daarvan gaan wij een spelletje met ze doen. Simpel, met een bal overgooien.

Eerste spelen we de jongens tegen de meisjes. Daarna gaat Angela met de kleintjes in een kring staan en overgooien, zo komen ze in ieder geval allemaal een keer aan de beurt.

Erik gaat met de iets oudere wat frisbeeen.

Laat op de dag gaan we lunchen. Daarna zouden we de verjaardag van Sandip vieren. Maar een bezoekje van wat ambtenaren gooit roet in het eten. De mannen zijn van de kinderbescherming en heel belangrijk voor de organisatie, dus uiteraard gaat dit voor. Helaas komt er van het gezellige middag programma zo weinig terecht. Erik heeft nog wel een potje schaak gespeeld met 1 vd kinderen (Bipul).

Ook is het min of meer opeens bijna 6 uur en moeten we maken dat we wegkomen om de trein te halen. We dansen nog 1 zoukdansje (bengali tv dance) voor de kinderen. Iets wat ze geweldig vinden om te zien. Karabi vertelde dat ze zoiets alleen op tv zagen dat mensen zo konden dansen, maar nu zien ze het in het echt en van heel dichtbij. Daarna nemen we afscheid van de kinderen en het personeel en stappen in de auto.

In de auto bespreken we nog even kort wat we in de toekomst voor elkaar kunnen betekenen. Een fijn gesprek met Sandip. Hij snapt echt heel goed hoe de vork overal aan de steel zit. Op het station nemen we ook afscheid van Sandip.

Eenmaal in de trein krijgen we meteen eten. Deze keer wel lekker eten. En een ijsje als toetje. Echt top.

De reis duurt maar 2 uur. We komen dan op Howrah station aan. Na wat zoekwerk vinden we ook de pre-paid taxi standplaats. Ideaal! Zo kan je niet afgezet worden qua betalen. Ik bel het hotel en zij leggen uit waar de chauffeur moet zijn. Dit is maar goed ook, want de chauffeur kent dus niet 1 woord Engels en is ook niet bepaald communicatief.

Uiteindelijk bereiken we dan toch, na ook wat zoekwerk voor de taxi, ons hotel. We hebben een executive room. Top met mega ronde badkuip! Wel sober Indiaas ingericht dus maak je geen illusies, maar klagen doen we niet. Het hotel regelt voor ons een chauffeur naar het vliegveld morgenvroeg. Dan vliegen we alweer richting Darjeeling.

Di – 03-12-13 Kolkata – Bagdogra – Darjeeling
We staan vroeg op om op tijd klaar te zijn voor de taxi. Die is er zelf vervolgens een half uur eerder. Dus alsnog een beetje haasten. We rijden naar het vliegveld rond 8:00 en het is nog lekker rustig op de weg, dus komen we ruim op tijd aan.

Alle checks op ’t vliegveld gehad stappen we via gate 22 in ons vliegtuig naar Bagdogra. De vlucht duurt maar een uurtje en vertrekt 30 min eerder dan gepland. Ideaal! In het vliegtuig nemen we nog een hapje en een drankje, wat heel betaalbaar is, om vervolgens al te landen.

In Bagdogra pakken we onze koffers (toch zijn we altijd weer blij als die netjes op de band verschijnen) en lopen naar buiten. Hier worden we meteen overspoeld door taxichauffeurs. We hadden als plan van te voren met elkaar afgesproken om met een jeep te gaan die vanaf een plaatsje dichtbij Bagdogra vertrekt, dus de eerste die die optie gaf namen we voor 1000 rupees (ong. €12,-). Andere chauffeurs proberen het nog voor een lagere prijs of met een luxe auto voor 2 x het dubbele. We houden vast aan onze eerste keus. Je moet het toch weer eens meegemaakt hebben om met 14 personen in een jeep te zitten en over smalle bergweggetjes te scheuren met je koffers op het dak.

Na iets meer als 3,5 uur komen we in Darjeeling aan. We worden bij de laatste taxihalte gedropt ennn veel plezier…. En nu? We vragen aan mensen op straat of ze ons hotel kennen (Seven Seventeen). Na ongeveer 4 personen en een steegje of 4 verder zien we opeens een uithangbord van ons hotel. Top! We gaan naar binnen en worden vriendelijk ontvangen aan de receptie. We waren niet helemaal zeker of onze boeking was doorgekomen, omdat we van het hotel zelf niets meer hadden ontvangen. Gelukkig ligt er binnen 10 seconden een formulier op de toonbank met Erik’s naam er groot boven geprint. Wederom missie geslaagd.

Het hotel is Tibetaans ingericht en ziet er vergeleken met de straten en de indrukken die je daarvan krijgt erg mooi uit. We krijgen kamer 506. Op de 5e verdieping dus. De kamer is ook Tibetaans ingericht en ligt in een houten uitbouw op het gebouw. Het is best fris in de kamer, maar er ligt een laken, dekbed en dikke deken op het bed, dus dat komt wel goed. We besluiten om eerst even te eten in het restaurant op de begane grond. Het eten was er prima en de bediening ook erg aardig.

Na het eten lopen we een rondje door Darjeeling. In de straten rijden veel auto’s en door alle geuren van alles wat er op straat gebeurd kan rustig van stank spreken. Wierook, uitlaatgassen (zwarte wolken), brandende afvalbergjes, mensen die eten koken, een drukke markt etc… We zijn moe en gaan na ons korte rondje terug naar ons hotel. Wat ons nog wel opvalt is dat alle mensen op straat super aardig en behulpzaam zijn. Niemand probeerd je ongevraagd iets te verkopen en als je iets vraagt, krijg je ook nog een goed antwoord terug. Echt het tegenovergestelde van Delhi.

In het hotel boeken we wat trips voor de komende 2 dagen en gaan rond 18:30 al slapen. Deels omdat we moe zijn van het reizen en alle indrukken, maar ook omdat we morgenvroeg naar de zonsopgang gaan kijken en om 4:00 er een taxi voor ons klaarstaat.

Wo – 04-12-13 Darjeeling
We hebben ons bijna verslapen en staan dus vlug op om naar Tiger Hill te gaan. Onze taxi chauffeur is er precies op tijd. We hebben een klein Nepalees manneke al chauffeur gekregen, die al druk zijn wagen aan het poetsen was. Dit moet ook wel met alle stof en pof hier. We rijden naar Tiger Hill en zijn daar rond 5:00. We krijgen een ticket om in de ‘deluxe lounge’ plaats te nemen (er was ook nog een ‘super deluxe ticket’). We gaan naar de 2e verdieping van een soort uitkijktoren. Een gebouw met op die verdieping rondom ramen, zodat je de zon goed kan zien opkomen aan de ene kant en kan zien schijnen op de Himalaya (en mount Everest) aan de andere kant. Rond 6:00 kwam de zon en was mooi om te zien.

Na de nodige foto’s en filmpjes zijn we onze chauffeur weer op gaan zoeken. Hij stond beneden al te zwaaien met een lollige glimlach op zijn gezicht.

We reden daarna naar Ghoom monastery en een war memorial. Bij het klooster hadden we geluk. We waren de eerste en konden daardoor een mooie foto van de binnenkant maken. Vervolgens zijn we naar het war memorial gegaan. Een mooi monument met ook een mooi uitzicht over Darjeeling. Rond 8:00 waren we weer terug bij ons hotel voor ontbijt.

Na ons ontbijt deel 2 van onze sightseeing. Een vol programma wat tot ongeveer 14:00 duurt. We beginnen in de Zoo en het HMI (Himalayan Mountaineering Institute).

In de dierentuin veel dieren welke in en om de Himalayas leven en bij het HMI zat een klein museum met allerlei info over verschillende expeditie naar de mounteverest en de spullen die ze gebruikten destijds en nu.

Onderweg naar ons volgende adres, de Darjeeling Ropeway, komen we nog langs het huis van de eerste sjerpa en stoppen bij een Japanse Peace Temple en Buddhistische tempel. De Ropeway is een oude skilift (met van die eitjes) die over de theevelden gaat. Onderaan stappen we even uit voor een colaatje en wat chippies. Daarna gaan we weer terug naar boven.

Onze laatste halte is een stop bij een thee’tuin’. Hier maken we wat foto’s van elkaar en proeven de thee.

Daarna brengt onze chauffeur ons weer terug naar ons hotel. Af en toe nam hij ook vrienden van hem mee. Het was leuk om hem heel relaxt te horen ouwehoeren met haar of hun. Ze zijn allemaal heel vriendelijk naar ons, maar ook naar elkaar.

Eenmaal terug in het hotel lunchen we even en zijn we daarna even een uurtje of twee gaan slapen. We hebben toen nog een kitkat gekocht in de straat en zijn toen thee gaan drinken met de eigenaresse van het hotel in haar woning, welke ook bovenin het hotel is. We hadden dit in de ochtend met haar afgesproken. Ze is ook in Nederland geweest en verteld dat een zus van haar naar NL is verhuisd. Haar 3 zoons doen het ook erg goed. 1 is piloot geworden in San Francisco en probeerd nu in Delhi een baan te vinden, nadat zijn papieren ook in India geldig zijn. Een andere zoon is chauffeur van alles wat kan rijden in San Fransisco en is zijn hele leven al gek van auto’s. En de derde is accountant bij een grote verzekeringsmaatschappij. Haar schoonzus komt er ook even bijzitten.

Ze vertellen over hoe ze hier terecht zijn gekomen: een behoorlijk indrukwekkend verhaal. Haar ouders komen uit Tibet, waar ze gemarteld, mishandeld etc etc zijn. Ze zijn, met gevaar voor eigen leven, gezien ze toch niets meer hadden, gevlucht naar Darjeeling. De eigenaresse (Yeshi) verteld dat ze in Darjeeling geboren is en met een lening van de overheid dit hotel is begonnen. Ze moest vroeger dan ook alles zelf doen en er nog bij werken, samen met haar man allemaal overigens. Ze zijn nu 20 jaar verder en hebben ook 20 man in dienst. Ooit begonnen ze met 6 kamers. Nu hebben ze 7 verdiepingen, waarvan 6 en 7 van henzelf zijn. Dit is waar we thee met haar hebben gedronken. Tijdens het theedrinken begint opeens de hele kamer te schudden. Is dit…? Ja, het was een lichte aardbeving! Ze verteld dat dit wel vaker gebeurd en dat de meeste mensen het niet eens in de gaten hebben. Hebben we dat ook weer meegemaakt…

Op de 7e verdieping hebben ze een Tibetaanse gebedskamer gemaakt. We mogen deze ook zien. Wel moeten we uiteraard even onze schoenen uittrekken. Mooi om te zien. Inmiddels zijn we behoorlijk moe en gaan rond 20:00 naar onze kamer.

Do – 05-12-13 Darjeeling
Vandaag even relaxed uitslapen, ontbijtje pakken en dan gaan we vervolgens naar de Rock garden. De taxi chauffeur is netjes op tijd en brengt ons naar de tuinen. Hij moet hiervoor vanuit Darjeeling ongeveer 1000 ft afdalen. Over een half geasfalteerde weg. Half is dan in de zin van: asfalt, gat, keien, gat, asfalt, kiezels, gat….etc. Het duurt ongeveer een uur voordat we er zijn.

Rock garden is een mooie tuin met 2 watervallen erin, een aantal beelden en veel bankjes.

1 algemeen pad leidt ons door de hele tuin heen. Het ligt tegen een bergwand dus klimmen en dalen zitten er genoeg in. Gelukkig is er (bijna, het blijft Indiaas hè) overal een leuning om jezelf aan vast te houden.

We maken de nodige kiekjes en na ongeveer 2 uur gaan we weer terug naar ons hotel. Hier rusten we voornamelijk even uit en gaan laat in de middag nog even naar het Windamere hotel kijken. Hiervoor wandelen we ongeveer 10 minuten bergopwaards.

Het hotel is er een uit vervlogen tijden, van toen de Britten nog regeerden. Ook was er een mooi plein in de buurt met souvenierwinkeltjes en een restaurantje. Daar gaan we wat eten en een Darjeeling theetje drinken.

Als we in een winkeltje staan (de meeste winkeltjes gaan hier van generatie op generatie en zijn meer dan 100 jaar oud) horen we van de eigenaar dat er nog een mooie tempel om de hoek ligt. Helaas is het al donker inmiddels dus besluiten we hier morgenochtend voor ons ontbijt toch nog even naartoe te gaan.

Vr – 06-12-13 Darjeeling – Bagdogra – Kolkata
We staan vroeg op (5:30) en gaan de tempel opzoeken. Waar we dachten dat de tempel zou zijn daar was ie niet. We hadden inmiddels bijna een grote cirkel gelopen. Net op het moment dat we dan maar terug naar ons hotel wilde gaan hoorde Erik nog bellen luiden, zoals die bij een tempel gebruikt worden en kijkt omhoog….. We hadden er mooi omheen gelopen. De tempel was omgeven door bomen en daarvoor nog wat andere gebouwen waardoor deze bijna niet zichtbaar was.

Het is een mix van een Hindu en Budhistische tempel omgeven met superveel tibetaanse gebedsvlaggetjes.

Ook zitten er behoorlijk wat apen omheen, dus we blijven maar even goed op onze hoede. Ook hier maken we nog een aantal mooie foto’s van en gaan snel naar ons hotel voor ons ontbijt.

Na het ontbijt (8:00) betalen we ons verblijf in het hotel en krijgen we nog een soort sjaal van het hotel als bedankje. Het personeel was er superaardig en behulpzaam, dus ook voor hen geven we nog een goede fooi.

Tijdens onze rit naar het vliegveld komen we veel auto’s tegen met groene vlaggen. Er blijkt een bijeenkomst te zijn van een politieke partij. Hoe dichter we bij de locatie hiervan komen hoe meer politie en militairen we zien. Alles lijkt nogal vreedzaam te gaan nu. Na een rit van 2,5 uur bereiken we het vliegveld.

We hebben een paar kilo te verl bij ons. We dachten dat 20 kg de max was, maar dit was blijkbaar aangepast naar 15. Samen hadden we 34 kg dus moesten we wat met de bagage doen. Erik had 2 flesjes water in zijn bagage, dus die konden weg. En ook een souvenir kon van ruimbagage naar handbagage. Dit scheelde 2 kg en dit vonden ze goed genoeg.

De vlucht duurt 1 uur en een kwartier en we gaan met een airport pickup naar ons hotel. Hier rusten we eerst even uit en draait Angela even een wasje.

We gaan daarna even eten. 2 straten verderop zit een prima restaurantje waar we terecht kunnen. Wel moeten we ons eerst nog een weg zien te banen door het drukke verkeer. Ook is er nog een soort demonstratie mbt politiek gaande op straat. Eenmaal in het restaurant zijn er wel 3 man personeel die ons om beurten willen helpen. We bestellen een (koriander) masala dosa een farm house pizza en nog een soort deegsnack hapje vooraf. Lekker eten weer voor het mega bedrag van €4,30 voor 2 personen incl een flesje frisdrank!

We gaan na het eten nog even verder naar New Market. Een groot winkel(tjes) complex op 10 min lopen vanaf het restaurant. Toen we het gebouw van New Market inliepen liep er zo’n mega irritante knakker met ons mee. ‘Nee’, hij was geen verkoper en: ‘ja, natuurlijk’ was hij weer een officieel persoon van New Market, maar ons met rust laten… Ho maar… Dus nadat we er genoeg van hebben besluiten we maar gewoon weer naar buiten te gaan, dan zijn we in ieder geval van hem af. Sowieso zijn alle kraampjes op straat mooier en leuker. De sfeer is in 1 woord, buzzing. Het leeft. Wat wil je ook met zoveel mensen bij elkaar.

We gaan nog een overdekt winkelcentrum binnen (Erik is hier al eens geweest 6-7 jaar geleden) en besluiten dat we niks meer nodig hebben… Maar helaas, toch weer iets gekocht…

We gaan terug naar het hotel. Sandip van het weeshuis belt nog even om te vragen hoe het met ons gaat en hoe Darjeeling was bevallen… Hij vraagt ook of we de volgende keer alsjeblieft minstens een week willen blijven. 2 dagen was echt te kort. Hier zijn wij het volledig mee eens. We gaan Sandip nog wel helpen, niet zozeer met geld maar meer met onze kennis en kunde. Sandip begrijpt dit helemaal. Hij is ook echt de juiste persoon om dit weeshuis te leiden, dus dat vertrouwen heeft ie zeker gekregen van ons. Ze hebben nog wel echt hulp van buitenaf nodig om de organisatie te blijven draaien. Goed…. we hangen op en gaan ons klaarmaken voor onze volgende dag.

Za – 07-12-13 Kolkata
Lekker uitslapen. Allebei hebben we echt als een blok geslapen, we gaan eerst ff douchen en dan wordt er al aangebeld:” goodmorning what breakfast you like?”. 2 keuzes. Iets met gekruide aardappel of toast met omelet. Toast werd het dus, 2x met een bakkie koffie. Lekker eten op de kamer. We hebben de executive room. Deze is lekker ruim en heeft ook een zitje met tafeltje erbij. Prima om zo wakker te worden en op te staan. We gaan vandaag het koloniale verleden van de stad bekijken. Erik is al wel in de stad geweest, maar niet bij deze bezienswaardigheden. Mooie kans om dit nu samen te doen.

We lopen naar het BBD Bag gebied toe. Hier staan grote koloniale gebouwen. Ooit bedoeld als soort bijstandswoningen, maar later door de overheid ingezet als bank, postkantoor en overheidssecrateriaat.

Ook gaan we een kijkje nemen in St. John’s church. Waar nadat we net entree hebben betaald (à 20 rupee, nog geen €0,50) 4 schoolbussen met kinderen aankomen. Als wij net binnen zijn komen ook alle kinderen binnen. Ze komen voor een concert legt de orgelman uit. Dus dat pakken we mooi ff mee.

De orgelman begint ‘stille nacht’ op zijn orgels te spelen en wij piepen er na een minuut of 5 mooi tussenuit.

We willen nog naar Fort William gaan kijken, maar als we halverwege toch maar een taxi pakken komen we er toch achter dat dit Fort nog steeds een zwaar bewaakt militair terrein is waar wij toch geen kiekjes van kunnen schieten… Dus vragen we de taxichauffeur door te rijden naar het Victorian Memorial.

Heel indrukwekkend groot paleis. Van binnen als museum ingericht naast de originele beelden en muurschilderingen. Er zit rondom een mega grote mooi aangelegde tuin bij, dus hier relaxen we nog even.

Vervolgens gaan we met de taxi naar Park Street om te eten bij ‘Marco Polo in China’. Een luxe restaurant waar we echt heerlijk hebben gegeten. Wat we overhouden nemen we mee naar het hotel als avondeten.

We willen een taxi naar het hotel pakken, maar dit lukt niet echt. Het is dan ook zaterdagavond inmiddels en superdruk op alle straten. Dus we besluiten om terug te lopen. Heel ver is het niet, dus dit gaat prima.

Zo – 08-12-13 Kolkata
Vandaag hebben we een simpel programma: eerst naar Marble palace, dan de botanische tuinen in Howrah en dan nog naar Park street cemetery…

We vragen een taxi chauffeur om ons naar marble palace te brengen, maar hij kent t niet. Een andere is gehaaid genoeg om ons er wel naartoe te brengen. Uiteraard vraagt ie te veel geld maar ach, het scheelt voor ons misschien een euro en hij brengt ons er in ieder geval naartoe.

Bij het paleisje aangekomen hebben we een officieel document van de overheid nodig om binnen te komen. Die hebben we dus niet, maar de bewaker aan de poort zegt er meteen bij dat als we hem een ’tip’ geven dat we dan ook naar binnen kunnen, dus we gaan gewoon door de poort naar binnen. Helaas geldt wel: foto’s maken is verboden.

Het paleis staat middenin een wijk met vieze gebouwen waarvan er in Kolkata heel veel staan. Met andere woorden, zo’n prachtig gebouw verwacht je niet op deze plek. De buitenkant is echt prachtig. Grote zuilen aan de voorkant en prachtige sierwerken langs de veranda. We gaan aan de zijkant naar binnen. Onze schoene moeten uit en we krijgen een gids mee, nadat de bewakers hier ook weten dat we geen papieren hebben, ook hier wordt het dokken dus.

De binnenkant van dit paleis bestaat bijna volledig uit marmer. Marmeren vloeren met sierwerk, marmeren zuilen. Het plafond is versierd met houtsnijwerk. Binnen staan veel beelden, sommige van brons, sommige van hout en de meeste van marmer. Supergrote kroonluchters en staande sierlampen staan en hangen er. Een ongelofelijke verzameling in enkele kamers. In het midden van het paleis ligt een binnenplaats, hier staan veel exotische vogels in kooien. De meeste zien er niet supergezond uit. Als we in het 2e deel komen hangen er ook nog eens schilderijen van o.a. Rubens en Michaelangelo. Zonder bescherming of iets dergelijks. Ja, een kettinkje ervoor tot waar je mag komen. Alle ruimtes hebben veel beelden en marmer. We weten niet goed waar we kijken moeten.

Als we naar buiten gaan moeten we ieder 500 rupees betalen en nog eens 100 (allebei) aan de poortbewaker. Totaal 1200 dus. Meestal kost entree bij iets speciaals tussen de 100 en 150 rupee. Maar goed, hadden we maar een papiertje moeten hebben… Echt duur is het voor ons als westerling natuurlijk niet, en dat weten deze corrupte lui maar al te goed.

We vervolgen onze reis per taxi naar de botanische tuinen. Deze taxichauffeur gebruikt gewoon zijn meter, dus dat lijkt er al meer op. De regels van de tuinen zijn wel aangescherpt. We mogen geen flessen of plastic mee naar binnen nemen en moeten voor elke camera betalen, incl die van onze mobieltjes. We drinken ter plekke onze zojuist gekochte fles mangosap op en liegen de rest bij elkaar om binnen te komen, en dat werkt.

Totaalscore:
– 6 camera’s waarvan voor 2 betaald
– Plastic fles met water meegenomen
– 2 zakjen chips meegenomen.
Entree = 2×100 (ticket) + 2×20 (camera). 80 rupee bespaard 🙂 En niks weg hoeven gooien.

In de tuin wandelen we meteen naar The Great Banyan Tree.

Een boom welke luchttakken heeft. Takken groeien als bomen verder. De originele stam is jaren geleden verwijderd doordat deze door een schimmel was aangetast. Het is een mooi plaatje om dit natuurwondertje te zien. We wandelen nog een uur of 2 door het park en eten onze chippies onderweg op een bankje op en we pakken de taxi naar Park street cemetery, via de Howrah bridge.

Kolkata kent 2 bruggen, de New Bridge en de Howrah bridge. We zijn over de new bridge gekomen (10rps tol) en, omdat we nog wat van Howrah willen zien vragen we om de onlogische route via de oude Howrah bridge te nemen. Zo komen we langs de Ganges met uitzicht op Kolkata en het treinstation en museum. De taxichauffeur vindt dit natuurlijk prima.

Bij het kerkhof hoeven we voor de verandering eens geen entree te betalen. Het is wel heel indrukwekkend. Grote grafmonumenten van 100 tot 200 jaar oud staan er. Sommige zijn groter dan woningen van Indiers. Het is er heel rustig wat wel apart is voor zo’n plek midden in het centrum. Maar ja, echt iets levendigs hoef je er natuurlijk niet te verwachten.

Na ons bezoek gaan we op zoek naar de bios. Een lange wandeling brengt ons naar een bios in de buurt van de New Market. Helaas draaien er maar 2 films waar we niet zo’n zin in hebben dus besluiten we na nog een bezoekje aan een westerse supermarkt/warenhuis naar ons hotel te gaan. We betalen hier alvast voor ons verblijf en gaan ons klaarmaken voor onze trip naar de Sundarbans.

We nemen alleen onze kleine tassen mee en laten onze grote koffers achter in het hotel. Als we terug komen blijven we nog een nacht in dit hotel, dus we pikken ze dan weer op. De eigenaar heeft ons al sinds NL super met alles geholpen en al onze vragen beantwoord dat we hem wel onze koffers toevertrouwen. Ze gaan wel op slot uiteraard. Een taxi komt ons morgenvroeg oppikken.

Ma – 09-12-13 Kolkata – Sunderbans
De taxi pikt ons keurig 15 minuten te laat op en we vertrekken naar het kantoor van de sundarban tour. Vanuit daar vertrekken we met een groep van 8 man. Onderweg pikken we nog 1 werwende Indiër op en we rijden richting de ferry.

Na 3 uur komen we aan bij een bootje wat ons over de rivier zet. We lopen door een kleine marktplaats om vervolgens met 3 fietskarren naar de volgende boot te gaan. Met deze boot komen we aan in het eco village. Een klein dorpje lijkt het, speciaal aangelegd voor deze tours door de Sundarbans. Stroom is er niet, maar voor 100 rupee per nacht kan je er toch gebruik van maken. Ach met de olielamp die ’s avond klaarstaat redden wij ons prima.

Om naar ons huisje te gaan mieten we eerst een bamboebruggetje oversteken.

Het kraakt en piept aan alle kanten, maar werkt goed. We hadden in de auto al ontbijt gekregen (nadat we eigenlijk al in het hotel gegeten hadden, maar een sandwich extra kan geen kwaad), in het eco village kregen we ook een lunch. De tipisch Indiase. Rijst, dal, 2 groentenmixjes met wat komkommer en rode ui.

We gaan voor het avondeten eerst met een bootje op pad recht de mangrove in. Je kan kleine krabben zien onderaan de takken. We hebben wel een leuke groep om ons heen en hebben vooral veel lol op het bootje. De groep bestaat uit. 1 Zwitserse, 2 Amerikanen, 1 Rus, 1 verwende Indiase, 2 Schotse en wij 2. Allemaal zo rond de 30-35.

Na de tocht in de mangrove krijgen we ’s avond nog een muzikaal optreden van 4 locals. Niet echt de beste muzikanten, maar we hebben braaf geapplaudiseerd. Erik mocht ook nog even een instrument bespelen, maar we waren allemaal vooral blij toen we aan het avondeten konden gaan en de muziek klaar was. Onze groepsleider had ook nog een hele kip gebraden boven het kampvuur.

Na het eten en nog even met de Amerikanen gekletst te hebben over de huizenmarkt gaan we naar ons hutje. We slapen beide erg goed.

Di – 10-12-13 Sunderbans
Vandaag staat de grote tocht met boot ‘Para Siempre’ op het programma. We vertrekken iets na 06:00. Het is een supermooi gebied om doorheen te varen. We krijgen ons ontbijt en lunch op de boot.

Onderweg zien we verschillende vogels, zoals de Kingfisher (blauw en bruin), herten, krokodillen en verse tijgersporen, maar helaas krijgen we de tijger zelf niet te zien.

Ook maken we nog een uitstapje naar 1 van de uitkijktorens, speciaal aangelegd voor het tijgerspotten. Vanaf de toren zien we wel een aantal herten, maar geen tijger.

Rond een uur of 17:00 komen we weer terug in het eco village. Hier gaan we met het groepje wat over is (de Zwitserse en Indiase zijn inmiddels met de andere boot vertrokken terug naar Kolkata) nog even een biertje drinken. We hebben allemaal 1 a 2 biertjes gekocht en we ouwehoeren een uur of 2 voordat we gaan slapen. De 2 Amerikanen boeken een nacht in 2 van de huisjes gezien zijn buik nog een puinhoop was.

Met de 4 overgebleven mensen + wijzelf gaan we naar de boot. De loopplank(je) ligt klaar, maar de bamboesteel die we overdag gebruikte als leuning was er niet, dus ondanks de biertjes maar heel voorzichtig voetje voor voetje de loopbrug over om aan boord te gaan. Het is iedereen gelukkig gelukt en we gaan gelijk slapen in de 2 persoonsbedden, waarvan er 6 zijn. Lekkerslapen in de oliedamplucht, ‘weltrusten’..,

Wo – 11-12-13 Sunderbans – Kolkata
Jemig, we hebben allemaal eigenlijk heel goed geslapen en staan rond 7:00 op. De boot ligt nog lekker een beetje heen en weer te deinen en de zon is inmiddels al opgekomen. Tot een uur of 8:30 hangen we wat op de boot rond en is iedereen een beetje met wakker worden bezig.

We gaan uiteindelijk toch weer over de loopplank van boord voor het ontbijt. Na het ontbijt wordt er nog gevist door een aantal mannen in de omliggende visvijvers. Ze gebruiken 1 breed net en drijven alle vissen hierin. Als ze allemaal bijeen zijn dan pakken ze eigenlijk gewoon de vissen die ze nodig hebben en de rest mag weer verderzwemmen.

Na nog een goepsfoto zeggen we gedag tegen al het personeel en lopen we naar de 1e ferry. Hij lijkt al vol te zijn, maar geheel Indiaas passen wij daar nog gewoon bij.

Daarna lopen we een stukje en gaan dan weer op een fietskar zitten.

Voor de laatste ferry krijgen we nog een vrucht van een marktkraampje. We weten niet wat het was, maar het smaakte wel lekker. Een beetje naar honing. Na de ferry was het weer tijd voor de 2,5 uur rit in het busje.

Op het kantoortje in Kolkata aangekomen gaven we nog een goeie fooi en namen afscheid van elkaar. Poehee, weer een avontuur rijker. We lopen samen via ‘New Market’ naar ons hotel waar we eerst douchen!

Superfris gaan we nog op pad. We lopen naar de Empire Cinema en kopen kaartjes voor de film: “Ram-Leela”. Een kaartje kost 100 rupee. Supergoedkoop dus weer. We hebben allebei al wel trek (het is 17:45) en kopen een aantal Momo gerechtjes. Momo’s zijn kleine dunne deegjes met vulling. We kieze voor de Veggie, de corn&union en de fried veggie met Zeschwan saus. Totaal 195 rupee. Om 18:00 begint de film dus we eten even snel door en met een brandende bek gaan we de bioscoop binnen. Het is een mooie hoge zaal met stoelen die je zelf kan verstellen. De film is echt prachtig en is in principe hetzelfde als Romeo en Julia, maar dan in Hindi en zonder enige ondertitels, dus we moeten het puur van het beeld hebben. Er zitten enkele dansen met liedjes in de film, zoals bijnz alle bollywood films, die erg kleurrijk zijn en schitterend om te zien en horen.

Na de film, die 2,5 uur duurde, gaan we even lekker westers eten bij Domino’s Pizza die in hetzelfde complex als de bios zit. Het aanbod is heel anders dan in Nederland. Meer dan de helft is vegetarisch. We pakken dus ook een vegetarische pizza. Als alle gerechten die vegetarisch zijn net zo lekker zouden smaken als die in India dan zouden we met zijn allen zeker weten een stuk minder vlees eten. Met andere woorden, de pizza was heerlijk. We wandelen terug naar het hotel en gaan slapen.

Do – 12-12-13 Kolkata – Varanasi
We staan uitgeslapen om 9:00 op en vragen eerst ons ontbijtje. Toast met een omelet en koffie. Daarna gaan we meteen nog maar een keer douchen. In ons volgende hotel in Varanasi moeten we nog maar afwachten hoe ‘ok’ deze kamer en badkamer is. Als we nog eens teruggaan naar Kolkata dan gaan we in ieder geval zeker naar dit hotel en deze kamer terug. 2000 rupee voor 2p p/n. Geen geld voor deze ‘luxe’ op loopafstand van alle mooie plekken in de stad.

We pakken onze koffers alvast in voor onze trip met de trein vanavond en gaan nog even de stad in in onze resterende tijd in Kolkata. Onderweg naar ‘new market’ komen we langs een compleet gezin wat op straat leeft. We hebben ze iedere jeer als we die richting opliepen gezien, maar nu zijn we niet met lege handen. Uit onze koffers hebben we wat oude polo’s van Erik en een paar hempjes van Angela meegenomen. Samen met de zeepjes en shampoo uit het hotel en we geven deze in een tas aan het gezin. De moeder is ons dankbaar maar gebaard nog wel dat ze graag eten willen hebben. Uiteraard, daar hadden we al wel op gerekend op die reactie. We besluiten daarom als we teruggaan naar ons hotel hiervoor te zorgen.

Bij new market aangekomen worden we weer belaagd met proppers van de new market. Ze zijn echt superirritant, maar ze gewoon negeren werkt meestal het beste. Nadat we hier weer tal van miniwinkeltjes (stalletjes) hebben bekeken gaan we nog even naar Park Street. Hier zoeken we even een bar op om even wat rust op te zoeken onder het genot van hapje en een drankje.

We gaan lopend weer terug naar ons hotel en kopen onderweg nog wat zakjes gepofte rijst met kruiden (5), gefrituurde broodjes (10) en wat curry in een zakje. Dit geven we aan hetzelfde gezin, die net allemaal bijeen zitten. De moeder is ons dankbaar en geeft ons een hand. Sommige kinderen kijken ons aan met een blik van: “waarom geven die 2 mensen ons zomaar eten…?”. Tsja, goede vraag. Je kan niet alle daklozen en armen hier op straat iets geven, maar niets doen vinden wij toch ook geen optie. We hebben nu in ieder geval 1 gezin van ongeveer 8 personen een goede avond bezorgd.

In ons hotel pakken we onze spullen, geven de receptionist (Aftab) een goeie fooi die hij dubbel en dwars verdiend heeft met al zijn goede hulp, en gaan naar de straat voor een taxi naar Howrah (old) Station. Het was even zoeken naar onze trein, maar zoals Aftab ons al getipt had komt onze trein komt mooi op tijd op perron 8 aan. We moeten nog wel een halve kilometer op het perron afleggen om op de juiste plek op het perron te komen voor onze wagon. Eenmaal in de trein eten we nog een hapje van wat we van New Market hadden meegenomen en we gaan slapen.

Vr – 13-12-13 Varanasi
Rond 07:00 staan we op. Echt super geslapen hebben we niet, maar goed genoeg, dat wel. Angela had in het middel een rand zitten waar je dan precies met je heupen op ligt en Erik had het koud gehad aangezien de AC recht op zijn bed gericht stond. Maar goed we pakken nog wat toast met een omelet van 1 van de vele verkopers in de trein en komen in ieder geval weer ok in Varanasi aan.

In Varanasi nemen we afscheid van de vrouw die naast ons zat in de trein. We hadden nog even met haar gekletst in de ochtend. Meerdere taxi chauffeurs proberen ons driftig te verleiden om met hen mee te gaan, maar we worden opgehaald aan de voorkant van het station, dus maar weer een staaltje professioneel negeren en doorlopen. En het loont. In de voorste hal ziet een jonge jongen ons en vouwt snel een a4tje open met onze namen erop.

Per tuktuk door het mega drukke verkeer scheuren we weg. Het laatste stuk moeten we zelf door steegjes naar het hotel lopen. Eenmaal bij het hotel zijn we weer heel blij. Enerzijds omdat we er zijn, en anderzijds omdat het hotel er mooi uitziet. Onze kamer is ook echt mooi. Wel wat gehorig, maar dat valt toch niet zo op met alle geluiden die India standaard te bieden heeft.

Na een korte rustpauze gaan we naar het restaurant op het dak voor onze lunch. Hier eten we beide een lekkere sandwich en wat gefrituurde snacks (union en veg.) met een cola. Daaarna gaan we weer verder met uitrusten op onze kamer…

Na een vaste slaap worden we net voor 5 uur wakker. Om 5 uur hebben we afgesproken met de jongen (manish, of gewoon: money) die ons ook oppikte van het station. Manish neemt ons mee naar de Gath waar ze crematies in het openbaar verrichten. Heel indrukwekkend. Hij legt uit dat alleen mannen aanwezig mogen zijn en dat het soort hout een keuze is (meestal een kwestie van geld wat er gebruikt wordt). Foto’s maken mag niet, maar Erik heeft er toch al 1 gemaakt.

We gaan daarna nog naar een Puja kijken. Een soort viering waarbij ze de rivier bedanken of iets dergelijks. Een paar mannen staan met vuur en/of wierook gebaren te maken op muziek terwijl er ook continu met bellen geluid wordt. Het is een heel spektakel. Hier mogen wel foto’s gemaakt worden. Ze doen dit overigens iedere avond om 18:00.
Manish neemt ons nog mee naar een stoffenwinkel, jaja we tuinen er toch weer in, echter is dit wel een mooie relatief grote winkel welke we via een klein steegje en trappetje bereiken. Na alle waren bekeken te hebben gaan we rochting ons hotel en nemen onderweg nog wat drinken mee. In ons hotel meteen slapen.

Za – 14-12-13 Varanasi
We staan rond 5:40 op om om 6:00 onder het hotel aanwezig te zijn voor een boottocht langs alle Gath’s. Ook de zon komt tijdens deze tocht op. Naar Varanasi gaan zonder zo’n boottochtje is geen optie. Je ziet zo de Gath’s van een klein afstandje mooi liggen. Het kostte ons 100 rupee pp. De man roeit lekker rustig waardoor je goed de tijd hebt om alles te bekijken: wassende mensen, zwemmende mensen, kleren wassende mensen, honden, paleizen, tempels, veel bootjes met touristen, een kleurrijk geheel.

Om 7:00 komen we terug en gaan op het dak even ontbijten.

Daarna gaan we zelf een wandeling maken.

We wandelen van links naar rechts langs alle Gath’s af. De 2 plaatsen waar mensen verbrand worden, koeien, geiten, honden, puppy’s, kippen, eenden, apen, dat alles tussen de wassende mensen, mensen die de was doen, bedelaars, veel mensen die je een uurtje in hun boot willen rondvaren voor 100 rupees… Etc etc. Veel mensen willen op de een of andere manier je geld hebben. We zijn een soort wandelende ATM machines, althans zo zien zij het. Veel kleuren overal, dat is wel echt heel mooi, we schieten hiervan dan ook genoeg foto’s onderweg.

Eten wilde we in restaurant Lotus gaan doen. Deze stond in de lonely planet als prima aangeschreven, maar toen we het eindelijk gevonden hadden bleek deze nog voor 4 maanden gesloten te zijn. Waarschijnlijk ivm een verbouwing.

Dus we gaan maar weer op het dak van ons hotel naar het restaurant om te lunchen. Het eten is daar ook echt dikke prima. Na het lunchen, wat echt superlekker was: veg. Fried rice, veg. kofta, mix spring roll en potatoe pakora, zijn we gaan lamballen op onze kamer. Angela: geschreven, gelezen en mensen gekeken. Erik: geslapen 🙂

‘S avonds zijn we nog een hapje gaan eten op het dak: veg. cutlets en een grote pot thee a 40 rupees (€0,50) waar 5 grote glazen uit gedronken konden worden. Daarna zijn we gaan slapen. Morgen een drukke dag met city tour en trein naar Agra.

Zo – 15-12-13 Varenasi – Agra
We staan om 7:45 op, net voordat de wekker gaat en gaan eerst uitgebreid douchen. Daarna gaan we ontbijten op het dak en dan om 10:00 uitchecken en op naar onze chauffeur voor de citytour. Met koffers en al, want hij zet ons uiteindelijk op het station af, ideaal!

Rahju heet onze chauffeur en hij spreekt only medium English. Dit verteld ie tenminste 15x gedurende de dag, incl zijn verontschuldigingen hiervoor. We starten bij een Hindu tempel en nog een en nog een en n… Eentje is van Hanuman een god met een apekop. Deze tempel is omringd met tientallen echte apen, dus voordat we er zijn is het wel even oppassen waar je loopt. We komen ook nog over een grote universiteitscampus heen met aan het einde hiervan, jawel, nog een tempel. We zijn dus behoorlijk aan het tempelen vandaag.

Onze laatste stop is bij een buddhistische hindu tempel met eenischien wel 10 meter hoog beeld met een mooie tuin eromheen. Ongevraagd krijgen we bij de entree een Engels sprekende gids mee, die ons aan het einde, as usual, weer meelokt naar een saree, sjaal en dekbedovertrek winkeltje. Damn weer erin getuint. We eten nog wat in een restaurantje en nemen gelijk eten voor in de trein en ontbijt mee.

Onze chauffeur had nog 2 stops op het programma, maar die slaan we even vakkundig over. En rijden door naar het station. Daar komen we Joe en Anna die we in de Sundarbans hebben ontmoet tegen. Helaas gaan zij met een andere trein. Helaas, want in de onze zitten een aantal asociale Indiërs die ons nog geen zitplek gunnen, omdat ze graag naast elkaar willen zitten. Prima, maar dan krijgen ze ook de gewoon negeren behandeling terug van ons.

Angela was al verkouden. Erik is dat nu ook van de trein. Lang leve de AC. Weltrusten!

Ma – 16-12-13 Agra
We staan rond 5:15 op , want om 6:10 zou de trein in Agra zijn. Helaas zijn we daar pas rond 11:30, 5 uur vertraging door de mist moest de trein vaak stoppen onderweg. Onze gezellige treinreizigers (NOT) bleven net zo onaardig als gisterenavond. Op het station stond een chauffeur voor het hotel ons al op te wachten. Hij had er inmiddels ook al meer dan 5 uur gestaan.

Na een kort ritje naar ons hotel waar we hartelijk ontvangen werden zijn we 2 tellen gaan rusten. We hebben bij aankomst eigenlijk meteen 2 tours door Agra geregeld met het hotel. Het hotel is een Home Stay. Niet echt een hotel dus, maar meer hotelkamers bij de eigenaars eigen huis. We eten ’s avonds in het verlengde van hun eet/woonkamer en de vrouw van de eigenaar kookt zelf ons avond eten.

Maar dat was een beetje vooruitlopen op… We gaan ’s middags naar een mega grote moskee, eentje met een binnenplaats. En hiernaast staat een groot oud Maharaja paleis. De moskee is gratis en het paleis heeft 260 rupee pp entree. Het zijn beide erg indrukwekkende bouwwerken met erg veel kleine details welke allemaal in de stenen of marmer zijn uitgewerkt. Na ongeveer 2 uur rond te hebben gelopen gaan we terug naar de stad (de 2 bezienswaardigheden lagen er net 45 km buiten).

De Chauffeur neemt ons mee naar een marmer winkel, waar ze ons laten zien hoe de marmer tekeningen gemaakt worden. Dan mogen we mee naar binnen en… daar gaan we weer, we hoeven niets te kopen, maar ze willen je allen laten zien en leggen uit dat het ook mooie kadootjes kunnen zijn Etc… We bedanken vriendelijk en gaan nu (heel moe) toch echt terug naar onze Home Stay. We eten het heerlijke Indiase eten en kletsen nog een uurtje na met de overige gasten en gaan dan slapen.

Di – 17-12-13 Agra – New Delhi
We staan rond 7:30 op, en pakken onze koffers in, nog een snel ontbijtje en dan op naar de Taj Mahal. De Taj is vlakbij dus na ongeveer 10 minuutjes zijn we er al. Als we binnen zijn en door de hoofdpoort richting de Taj staat ons een minder mooie vertassing te wachten: mist. Met andere woorden de hele Taj Mahal is niet te zien…

Nadat we een flink eind richting de Taj lopen wordt deze langzaam zichtbaar.

Een mega groot marmeren gebouw doemt op uit de mist. Ontzettend mooi om te zien. Als we naar binnen willen moeten onze schoenen uit. Bij de ingang hadden we een aantal haarnetjes… Schoenzakjes gekregen dus die hebben we aangedaan. Binnen is de tombe van de man die het heeft laten bouwen voor zijn vrouw die ernaast (het midden vh gebouw) ligt te zien. Als we na 1,5 – 2 uur terug naar de hoofdpoort lopen is de mist intussen bijna helemaal weggetrokken en kunnen we toch de typische kiekjes schieten.

Na de Taj gaan we nog naar de overkant om vanaf de andere kant vd rivier waaraan de Taj ligt een foto te maken. Als we net onze foto’s hebben gemaakt worden we door minder vriendelijke figuren in het groen minder vriendelijk verzocht te vertrekken en geen foto’s te maken. Prima, we wilden toch net weggaan.

We bezoeken dan nog de Baby Taj Mahal welke 20 jaar na de grote is gebouwd en zeker niet minder mooi is! En we nemen nog een audiotour door Agra Fort. Een mega groot fort midden in Agra niet ver van de Taj Mahal af.

We hebben vandaag minstens 120x nee moeten verkopen aan minstens 40 verkopers van souvenirs, 40 guides en 40 taxi, riksha of kamelen kar chauffeurs. We hadden onze souvenirs al, plus een goede prive chauffeur en touren doen we liever in rust zelf.

We halen bij de Subway nog een belegd broodje voor in de trein en vertrekken om 17:00 naar het station voor onze trein naar Delhi. Deze komt 25 minuten te laat, maar in de trein is het gelukkig wel redelijk rustig (op een irritante laptop met Hindifilm op de achtergrond na).

Rond 22:05 komen we op Delhi station aan en we lopen in de ‘negeer’ stand voor alle chauffeurs rechtstreeks naar ons hotel. Na het inchecken gaan we meteen slapen. Nog 1 dagje Delhi en dan zit onze reis erop.

Wo – 18-12-13 New Delhi
We staan vroeg op om ons op te frissen en de koffers in te pakken. Rond 8:30 gaan we ons ontbijt scoren en regelen we onze tour door de stad voor vandaag. We worden om 10:00 opgepikt.

De chauffeur is er om 10:15 en we vertrekken naar Red Fort. Dit fort lijkt erg op Agra Fort in Agra. Het is dan ook voor en door dezelfde Keizer aangelegd. We wandelen er rustig doorheen en keren weer terug naar onze chauffeur. Volgende halte Gandhi’s huis (laatste 144 dagen van zijn leven) en plek waar hij gestorven. (neergeschoten) is.

Even lunchen in een prima restaurantje. Er stond nota bene een rij voor de deur toen wij gingen. Daarna zijn we naar de Lotus tempel geweest. Een mega grote tempel in de vorm van een lotusbloem. Voor het Baha’i geloof.

Tempel en informatiecentrum bekeken en hop weer door naar Humayun’s tombe.

Ook weer een mega groot complex. Grote tuinen om verschillende grote bouwwerken. Echt indrukwekkend allemaal, maar we zijn ook behoorlijk moe dus tijd om terug naar ons hotel te keren om nog wat uurtjes te wachten op onze airport drop-off en dan nog wachten op onze vlucht. We gaan nog even de drukke winkelstraat in Delhi in.

We eten een hapje en we kopen nog wat chippies en wachten de rest in het hotel. Onze vlucht vertrekt 15 minuten vroeger waarmee we door de tegenwind precies op tijd in NL aankomen.

Wat een mooie en geslaagde reis was het. Alle pickups, hotels, tours en treinritjes zijn goed verlopen. Nu moe en voldaan weer terug in NL.

Do – 19-12-13 New Delhi (3:30) – Schiphol – Eindhoven
Onze koffers komen al heel snel op de band en door de douane ging ook zonder problemen. De ouders van Angela pikken ons op vanaf Schiphol om 7:30. Nogmaals, het was een topreis!